onsdag 26 september 2012

Karenfolket i Thailand

Karenfolket ca 7% av Burmas totala folkmängd (ca 50 milj invånare). Ungefär 400 000 har flytt till Thailand. Karen är den största etniska grupp i Burma efter Bamars och Shans.En grupp Karen har fört ett krig mot Burmas regering sedan 1949 med målsättning att bli självständiga. 
 Hundra tusentals från Karenfolket har drivits från sina hem, brända byar slaktade kvinnor och barn har varit vardag under årtionden i Burma. 



Otaliga gånger har Marlee ( som syns på bilden) som liten ryckts upp mitt i natten och varit tvungen att fly hals över huvud med sina föräldrar när diktaturens arme bränner och skövlar. För att slutligen 1988  fly över till Thailändska sidan tillsammans med tusentals andra från Karenfolket.
Marlee är uppvuxen i den lilla Karenbyn ”Tigerbyn.
 Tigerbyn ligger på den Thailändska sidan folket här har flytt från Burma. Ca 100 personer bor i Tigerbyn.


Marlee har med sig kläder som delas ut.
Jag har bestämt mig för att ta med så mycket kläder jag kan när vi reser i januari.
Har fortfarande så mycket oanvänt i garderoben.

En del text, samt bilder lånade från thaikalle.se


 

2 kommentarer:

  1. Vi har ganska många karener här i min håla. Duktiga, flitiga och hårt arbetande människor:)Synd att jag inte bor närmre dig, i så fall hade jag samlat ihop lite kläder och skickat med dig.....Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Synd att man bara får ha 20 kilo var på Thai....det räcker inte så långt tyvärr......

      Radera